39 stepenica daleko od glavobolje

Piše: Kemal BAŠIĆ

KemalBašićNarodno pozorište Tuzla, trećeg festivalskog dana u Jajcu, odigralo je predstavu od koje vas ne može zaboljeti glava. Za to postoje dva razloga. Prvi je to što se radi o komediji koja, u kontekstu našeg društva, ne referira na bilo šta izvan sebe. „39 stepenica“ je špijunski roman objavljen 1915. kojeg Hitchcock ekranizira 1935.

Na teatarsku scenu pozorišna adaptacija postavljena je 2005. godine, gdje drugo nego u Velikoj Britaniji. Ovdje se mora spomenuti mjesto špijunske priče u anglosaksonskoj književnoj tradiciji u kojoj je nastalo i „39 stepenica“. Naime, radi se o kulturi u kojoj već sam čin parodiranja špijunskog žanra, što pozorišna adaptacija ove priče upravo i jeste, u sebi sadrži značenja koja su neprevodiva. To znači da ova predstava ni na koji način ne može komentirati naše društvo. Drugi razlog je taj što je publika mogla pogledati vrlo pristojnu teatarsku, reći ćemo, mašineriju. Radi se o tome da je ovo predstava koja scenografski i igrom glumaca nije odstupala od39stepenica pouzdanih zanatskih konvencija teatra. Naprotiv, publika je upravo mogla vidjeti da je teatar koji se oslanja na konvencije (a ne pokušava ih „dokinuti“ kao što je to, nažalost, čest slučaj u našem teatru), teatar koji ima dobru šansu da se, ma šta bilo, ne raspadne i ostane gledljiv.

Ono što je slabost ovog komada može se povezati sa činjenicom da je siže, koji je figura putovanja, ostao u sjeni glumačkog zaigravanja. Naime, sižejne stanice koje sadrže preokrete i peripetije i koje bi trebale da prebacuju dramsku napetost na različite tačke radnje, dakle, sama dramska radnja ostane u drugom planu, pa zbog toga komičko u ovoj predstavi izvire iz improvizacije glumaca, njihove zaigranosti, gega. Posljedica toga je da tok drame na trenutke bude i zaboravljen, što znači i to da je komički potencijal teksta nedovoljno iskorišten. Ova predstava živi od glumačke igre koja se oslanja na odlično vladanje scenom, ali nažalost propušta iskoristiti sve mogućnosti koje je nudio dramski tekst.

Narodno pozorište Tuzla

Patrick Barlow/John Buchan/Alfred Hitchcock
39 STEPENICA