Chik lit – čir naš svagdašnji

Piše: Kemal BAŠIĆ

KemalBašićPredstavom Chick lit, u režiji Tanje Miletić Oručević, zatvorena je mostarska pozorišna i kazališna sezona. Ova predstava nastala je u suradnji mostarskih teatarskih kuća, pa je stoga i sasvim razumljivo zašto se upravo njom, na sceni HNK Mostar, zajednički zaokružila ovosezonska mostarska teatarska priča.

Dramski tekst hrvatskog autora Damira Šodana govori o tranzicijskoj skorojevštini, tajkunima, pseudointelektualcima i istim takvih duhovnicima. Nije da toga svega nije bilo i u drugim vremenima, komedija, čini se, oduvijek i živi od takvih pojava (sjetimo se, naprimjer, Molijera), ali Šodan piše o ljudima koji su naši suvremenici i dio našeg društva. Upravo bi to mogao biti i najveći (možda i jedini) razlog zbog kojeg je ovaj komad odabran za inscenaciju. Radi se, naime, o previše raspisanom tekstu, koji podsjeća na burlesku, a koji se zasniva na gomilanju samo naizgled različitih, a zapravo istih likova među kojima ne postoji nikakva mogućnost bilo kakvog dramskog odnosa, jer funkcioniraju kao jedno djelatno lice, pri čemu se kakva takva napetost, prilično neuspješno, pokušava graditi na povremenu uletu flaše (bačene žuljevitim rukama radnika koji štrajkuju) kroz prozor salona u kome je skorojevićki „party“. Šodanovo gomilanje istih likova izgleda kao sazrijevanje čira (potpomognuto afrodizijacima, alkoholom, kokainom) koji na kraju neminovno završava pucanjem, odnosno, u drami eksplozijom (u didaskaliji je velikim slovima napisano: BOOM!.) Dakle, komad završava velikim „bumom“ spomenutog čira, eksplozijom skorojevštine.

VH-Chick-lit-36-1024x674Adaptacija teksta, intervencije koje potpisuje dramaturg Dragan Komadina i redateljska rješenja Tanje Miletić Oručević, pokazuju da je moguće da predstava bude mnogo bolja od dramskog teksta. Osim, čini se, neminovnih izbacivanja nekoliko Šodanovih likova, čime se ništa nije izgubilo, već se dobilo na dinamici predstave, treba spomenuti za predstavu, u odnosu na tekst, ključnu promjenu lika koji predstavlja ovu skorojevićima suprotstavljenu stranu (Ivan Sunara Suri, igra ga Saša Oručević). U Šodanovom tekstu, kada se konačno vođa štrajkača uvede na scenu, ne dogodi se nikakva promjena, kada sa nje ode stvari na obje strane ostaje jednake kakve su bile i prije nego se pojavio. To znači, pojavio se Suri na sceni ili ne, sasvim je svejedno. Srećom po predstavu, u njoj nije tako. Budući da skorojevićka gomila toliko dominira scenom, sasvim je logično, ma koliko crno bilo, da ona proguta i vođu protesta. Onog trena kad se dotakao tog svijeta, kad je ušao u njihov prostor, napio se njihovog vina i brkove obijelio njihovim kokainom, Suri je okužen i njihova je bolest postala i njegova. Makar zloslutno i crno, osjećanje neke vrste gorčine koje se dobije ovom intervencijom bolje je od osjećanja koje nudi dramski tekst – bolje je, želim reći, od nikakvog osjećanja.

Glumački ansambl sastavljen od glumaca iz nekoliko mostarskih teatarskih kuća, od kojih neki po prvi put rade zajedno, djeluje u cjelini dobro i publika može vidjeti sigurnu glumu, dobro vladanje scenom i izvlačenje maksimuma iz Šodanovih karaktera, ali i njihovo vrlo uspješno nadilaženje naročito vidljivo u igri Angele Bulum (Nikolina). Scenografija i kostimi su uvjerljivi u prikazu skorojevićkog pretjerivanja i kiča, a autorska muzika Atile Aksoja mješavina je različitih melosa i funkcionira kao komentar onoga što se igrom pokazalo.

Treba za kraj pohvaliti vjeru u teatar i njegovu sposobnost da i slab dramski tekst dovede u sklad sa svojim bićem, izvuče od njega ono što može valjati i od toga stvori predstavu.

Damir Šodan

CHIK LIT