Filmovi koji su zaslužili mnogo veću pažnju od dobijene

U ogromnom prostranstvu kakvo je internet, svakodnevno nas zatrpavaju velikom količinom informacija. Veliki broj sajtova, foruma i  fejsbuk stranica,  često nam daju samo privid da imamo slobodu izbora i mnogo veću ponudu filmova koje želimo gledati. Naravno, hiperprodukcija u svetu filma i svetu umetnosti generalno, kao i masovni mediji (što televizija, što drustvene mreže) ponekad nas sputavaju i samo otežavaju put da dođemo do pravih, kvalitetnih ostvarenja. Filmova manje poznatih i manje komercijalnih, koji će u moru drugih, najčešće agresivno reklamiranih (ne nužno i lošijih filmova) proći nezapaženo.

I pored toga, smatram da će kvalitetan i dobar film uvek naći svoj put do publike za koju je pravljen, doduše sporijim, ali neminovnim putem. Takođe, uvek mi je veće zadovoljstvo kada me neki manje poznati film oduševi, koji sam otkrio sam, u želji da pronađem nešto nepretenciozno, kvalitetno i često drugačije od onoga što nam se nudi na svakom koraku. Mislim da velika većina filmofila dobro zna i voli taj osećaj.

Upravo ovaj tekst i ovu  listu posvećujem takvim filmovima. Nisu to u potpunosti nepoznati filmovi, pogotovo za onu malo probirljiviju i ozbljniju publiku, ali su svakako ostvarenja koja nisu dobili punu pažnju i medijski prostor kakav zaslužuju, naročito ako se uzme u obzir kvalitet koji poseduju.

1.Medianeras (2011)

Režija: Gustavo Tarreto

Država: Argentina, Španija, Nemačka

Sjajan film na temu usamljenosti i otuđenosti savremenog čoveka u velikim gradovima.Odlično dočarava život samaca u metropolama i ogromnim zgradama, gde se komšije skoro pa i ne poznaju. Film o ljudima ispunjenim strahom, koji boreći se sa depresijom žude za ljubavlju, dodirom, sanjajući srodnu dušu, koju nikako da upoznaju. Ova sjajna priča, ispričana je kroz živote momka i devojke, koji žive u komšiluku, ali nikako da se sretnu. Melanholičan i pomalo depresivan,  sa određenom dozom humora, film je ovo koji svakako treba pogledati.

2.Odumiranje (2013)

Režija: Miloš Pusić

Država: Srbija, Švajcarska

Film o kome je i bilo reči, bar kada su u pitanju srpski mediji, ali koga nije video veliki broj  filmofila, pa čak i onih koji prate domaću produkciju. “Odumiranje“  govori o mladiću koji se posle par godina života u velikom gradu, vraća na selo kod majke, ali bez namere da se tu i zadrži. Njegov cilj je da proda očevu zemlju i sa tim parama započne novi život u inostranstvu. Kroz ovu, pre svega intimnu priču, „Odumiranje“ se vrlo uspešno dotiče univerzalnih tema, kao što su odumiranje sela, odlazak u veću sredinu, kompleksnost porodičnih odnosa, sukob generacija, i potraga za boljim sutra. Drugi film (prvi je „Jesen u mojoj ulici“) mladog reditelja Miloša Pusića prepun je iskrene emocije bez ikakvog ulepšavanja. Odlične uloge ostvarili su Boris Isaković ,Dara Džokić, Branislav Trifunovic, a posebno Jasna Đuričić, koja u ovom filmu ne progovara ni reči. Sjajna fotografija koja odlično dočarava prirodne lepote unutrašnjosti Srbije, jedna je od bitnijih komponenti ovog ostvarenja.

3.Le Havre (2011)

Režija: Aki Kaurismaki

Država: Finska, Francuska, Nemačka

Najpoznatije i najzvučnije rediteljsko ime sa ove liste definitivno je Aki Kurismaki. Proslavljeni finski reditelj, poznat je po takozvanim malim, nezavisnim filmovima, kakav je i „Le Havre“. Film je ovo o položaju migranata u Evropi iz perspektive jednog dečaka, koji će se neplanirano naći u kući čistača cipela i njegove žene. Kroz ovu priču, Kaurismaki pokazuje kako za neke pojedince, društvo i život mogu biti surovi. Svet često nije najbolje mesto za življenje, ali u njemu još uvek postoje dobri ljudi i ljudskost u njima, poručuje nam Kaurismaki, kroz ovu dramu punu finog humora i specifičnih likova. “Le Havre“, jedan je od onih malih-velikih filmova, koji gledaocima vraća nadu, veru u ljude i osmeh na lice.

4.The Visitor (2007)

Režija: Tom McCarthy

Država: Amerika

Iako je Richard Jenkins nominovan za Oskara za ulogu u ovom filmu, o „Gostu“ ili „Posetiocu“ kako glasi prevod ovog filma, nije se puno pisalo i prčalo. Slično „Le Havru“ i „The visitor“obrađuje temu migranata i njihovih stavrnih problema koje oni moraju proći zbog birokratije, živeći u nekoj drugoj zemlji, daleko od svoga doma. Takođe, ovo je priča o različitosti kultura, različitim načinima življenja, kao i rušenju barijera među tim razlikama. Film o predrasudama, ali i rušenju istih. Film o dobroti i ljudskosti iznad svega. Sve ovo, prikazano je kroz mladi par migranata, koji će se spletom raznih oklonosti naći u stanu jednog profesora, totalno drugačijeg od njih .Film prati odlična muzika, koju će mnogi slušati dugo nakon gledanja.

5.The man from the Earth (2007)

Režija: Richard Schenkman

Država: Amerika

Možda i najpoznatiji i najgledaniji film sa ove mini liste. Sa najmanjim budzetom od svih ovih ostvarenja, „Čoveka sa Zemlje“ na filmskom portalu IMDB, ocenilo je preko sto četrdeset hiljada ljudi i dalo mu visoku ocenu osam. Isto tako, primetio sam da mnogi ozbiljni filmofili nisu čuli, a ni gledali ovo filmsko remek delo. Skoro cela radnja, smeštena je u jednu sobu, gde se grupa profesora okupila, kako bi se oprostila i ispratila svog kolegu, takođe profesora, koji se seli u drugi grad. U toj sobi, za samo nekoliko sati, oni će se dotaći mnogih tema. Od vere u Boga, crkve, večnog života,  istorije, filozofije i društva uopšte. „Čovek sa Zemlje“ tipičan je primer da se uz dobru ideju i sa malo novca može napraviti odličan film. Obiluje sjajnim dijalozima i preokretom kojeg gledalac nikako ne očekuje i sve to, kako sam već naglasio,  odigrava se u samo  jednoj sobi. Iako nije imao preteranu reklamu, ovo je jedan od onih filmova koji je postepeno, tokom godina, nalazio svoj put do one malo izbirljivije publike i sasvim sigurno uspeo u tome .Nalazi se na mnogim svetskim i ozbiljnijim listama najboljih filmova sa malim budzetom. Kreativan i drugačiji, ostaće vam u sećanju dugo nakon gledanja.