Hrutar

VedranGrahovacProšla godina, za malu zemlju kao sto je Island, bila je i više nego uspešna. Dva sjajna i nagrađivana filma (Virgin mountain i  Hrutar) i jedna serija (Trapped), takođe hvaljena od publike i kritike, samo su neki od pokazatelja u kom pravcu ide islandska kinematografija. Premejirno prikazan na festivalu u Kanu, Hrutar  osvaja glavnu nagradu u kategoriji  Izvesni pogledi. Domaća publika, imala ga je priliku videti na Zagreb film festivalu, kao i na Festivalu evrospkog filma Palić, gde je osvojio Zlatni toranj za najbolji film. Iako su mu mnogi predviđali oskara, nije imao sreću da osvoji  ni nominaciju.

Radnja ovog  filma, smeštena je u malo mesto, u ruralno područje Islanda. Nakon  što bolest zahvati ovnove lokalnog stanovništva , ministarstvo donosi odluku da  se životinje moraju ubiti, kako  bi se bolest definitivno iskorenila .Ozbiljna drama, puna iskrenih emocija, Hrutar se bavi  sukobom dva brata i njihovim vrlo složenim odnosom, sa kojim nas reditelj postepeno upoznaje. Iako prve komšije, ne razgovaraju međusobno već dugi niz godina. Sva njihova komunikacija svodi se na pisma, koja vrlo retko jedan drugom  šalju preko psa.

Živeći sami u retko naseljenim predelima, za  Gummija (Sigurður Sigurjónsson) i Kiddija (Theodór Júlíusson),  ovnovi su mnogo više od sredstava za preživljavanje. Reč je o jednoj specifičnoj vezi između ljudi i životinja koja postaje istinska potreba, njihov život i deo njihovog identiteta. Upravo ove životinje, odnosno bolest koja ih zadesi,  donekle će zbližiti posvađanu braću. Sjajan scenario, kao jedan od ključnih elemenata ovog filma, praćen je odličnom glumačkom izvedbom. Iako samo nazigled ravnodušni i hladni, Kiddi i Gummi, duboko u sebi, su vrlo  emotivni. Između redova, naziremo njihovu potrebu za pomirenjem, ali ih tvrdoglavost i ponos, sprečavaju u tome.

ovnoviVešto balansirajući, između  dramske forme i minimalne doze humora, reditelj ovom filmu kao i njegovim junacima, daje jednu  tragikomičnu notu. Upravo ta tragikomičnost čini da Ovnovi,  iako autorski film, budu prijemčivi i široj publici za gledanje. Pored scenarija i glumačkih izvedbi, za pohvalu je i vizuelni identitet filma. Kroz spore kadrove i kvalitetnu fotografiju, film verno dočarava lepote Islanda. Diskretan, jednostavan, u pravim scenama prisutan, soundtrack samo upotpunjuje kompletan filmski ugođaj.

Grímur Hákonarson, reditelj filma, uspeva da kroz jedan autentični, islandski film, obradi niz univerzalnih tema, svojstvenih ljudima iz svih krajeva sveta. Samoća, tvrdoglavost, sukob između članova porodice i oprost, samo su neke od njih. Upravo taj spoj, autentičnosti i univerzalnosti, doprineo je tome da  film bude  izvrsno prihvaćen  širom Evrope, što potvrđuje  veliki broj osvojenih nagrada.

Svojom jednostavnošću i kvalitetom koji poseduju, Ovnovi će tek naći put do svoje publike i započeti život među brojnim filmofilima, siguran sam u to.

Hrurar (Island, 2015)

Scenarij i režija: