Krugovi vremena

Piše: Maida Tubić

MaidaTubićKrugovi je film srpskog reditelja Srđana Golubovića, koji se nakon osvojene specijalne nagrade žirija Sundance Film Festivala, nagrade ekumenskog žirija 63. Berlinalea i nagrade publike na Sarajevo Film Festivalu premijerno predstavio i tuzlanskoj publici na ovogodišnjem drugom po redu Tuzla Film Festivalu.

Veliku pažnju publike privukla je tematika – potresan, intrigirajući, nerazjašnjen događaj koji sa sobom nosi pitanje stradanja i žrtve. Stradanje mladića Srđana Aleksića iskorišteno je kao centralni događaj koji će odrediti živote aktera u tri priče koje nastaju nakon toga, tri priče koje nastaju kao posljedica simboličkog čina.

Centralni događaj filma, koji služi kao poveznica, pokretač i motiv svim drugim događajima i dešavanjima, zasnovan je na realistično-historijskom događaju, na priči o Srđanu Aleksiću (Marko-Vuk Kostić), mladiću koji je, branivši svog sugrađanina muslimana od nečovječnog ponašanja svojih suboraca, na brutalan način izgubio zivot. Tako je za početak filma uzeta scena iz Markovog života, uvodna priča o događaju koji se odvija ratne 1993. godine, koja  gledateljima daje priliku da se upoznaju sa likovima i njihovim međusobnim odnosima i vezama. Pred kulminaciju ključnog događaja, scena se prekida i započinje nova scena, nova radnja koja u daljem razvoju prati tri paralelne priče u jednakom vremenskom nizu pripovijedanja, ali prostorno odvojene. Sam kraj  događaja iz prošlosti, koji je ujedno i centralni motiv preostale tri radnje, ostaje gledaocima nepoznat do samog kraja, kreirajući  intenzitet iščekivanja i zaokruživanja kompletne sadržajne i simboličke priče filma.

Svaka od tri priče koje nastaju, predstavlja po jedan simbol, jedan krug koji se kreira uzrokovan centralnim događajem iz prošlosti. Tako priča o momku Harisu, koga je Marko spasio, nosi simboliku zahvalnosti, protkana je motivom dugovanja za spašeni život.  Paralelna njoj je priča (krug) koja prati život Markovog oca Ranka (Aleksandar Berček) u kojoj se izdvaja pitanje smisla smrti, žrtve i herojstva. Da li je Markova smrt uzaludna ili nosi promjene?  To je priča koja ponajviše predstavlja vraćanje na događaj iz prošlosti i njegovo sagledavanje iznova, s obzirom da je kroz nju predstavljen lik koji stoji kao simbol novog naraštaja,  koji nosi teret prošlosti prethodne generacije. Ovaj lik stoji kao pokretač, promjena i razlog oprosta. Susret Markovog ubice i Markovog druga, u trećoj priči, poslužio je kao dobar podložak za prikaz motiva krivice, grižnje savjesti i na koncu – pokajanja.

Scena premlaćivanja Marka na trgu prikazuje se pred sami kraj filma, uporedo, neposredno nakon scene premlaćivanja Harisa koja se odvija u Njemačkoj. Primjetno je da su ove dvije scene ekvivalentne. Jedna drugoj predstavljaju presliku, odraz u ogledalu. Prikaz jednog događaja za drugim čini se kao repeticija, u čemu se moze nagovijestiti cikličnost vremena, pri čemu izranja simbolika vječnog prokletsva konstantnog ponavljanja, konstantnog kruženja.

Krugovi govore o životu i izboru, prošlosti i sadašnjosti, ljudskosti i stravičnosti. Pored napetosti radnje, burnih i teških emocija, vizuelne i simboličke komparacije događaja koja je filmu kao mediju jako bliska,  uspješno je ostvaren i prikaz odnosa vremena (odnos prošlosti, sadašnjosti i budućnosti), prokletstvo vraćanja na minule događaje, uzaludno nastojanje nadvladavanja prošlosti i vraćanje u sadašnjost koja može, ali i ne mora biti,  drastično izmijenjenja u sadašnjost koja može biti bolja ili gora od prošlosti.

Film gledaocima donosi potresnu priču, koja kod  većine budi radoznalost i proizvodi suosjećanje. No, vrijedi spomenuti da Krugovi, nije još jedan u nizu filmova o ratnim zbivanjima, ne predstavlja u potpunosti označavanje zrtve i zločinca, iako je počinilac jasno prikazan.

Sve tri priče su obgrljene prošlim događajem i kao njegovi taoci nastoje se probiti iz kruga – nastaviti dalje, ali čak ni vrijeme im to ne dopušta, iako se cijela radnja filma čini previše usmjerenom  prema “happy end-u”.

Reditelj: Srđan Golubović

Uloge: Aleksandar Berček, Leon Lucev, Hristina Popović, Vuk Kostić, Nebojša Glogovac, Boris Isaković, Nikola Rakočević

Producent: Emilie Georges, Danijel Hocevar, Boris T. Matić