“Režim” protiv režima

ElvisLjajić3U Visokom, 07.02., u sali gradskog kina, premijerno je izvedena predstava Režim, čije autorstvo potpisuje udruženje mladih ljubitelja scenskih umjetnosti Confero. Riječ je o djelu koje pokušava da tematizuje neke goruće probleme bosanskohercegovačkog društva, ali i da se dotakne nekih univerzalnih ljudskih problema.

To se pokušalo učiniti kroz odnos dva lika na sceni, koji više predstavljaju ideje, nego prave dramske likove. Oficir, s jedne, i regrut s druge strane, u sukobu su sve vrijeme predstave; prvom je ideal američka demokratija, drugi po svaku cijenu želi da zadrži stanje u kojem se nalazio prije regrutacije (odnosno, da ne radi ništa). Ovako postavljen odnos na sceni je problematičan iz prostog razloga jer je neodrživ – oficir je u situaciji da od prve minute njihovog susreta okonča bilo kakvo međusobno komuniciranje jednostavnim naređenjem, što mu njegov položaj unutar vojne hijerarhije dozvoljava. I, upravo zato, jedino što se može raditi s tim i takvim odnosom je, raznim komičkim sredstvima, pokušavati odložiti oficirovu naredbu, što mladi visočki glumici i čine, čak do granice od koje počinje groteska.

Scena je jednostavna i neodoljivo podsjeća na scenu iz Audicije: za stolom sjedi oficir, regrut, kada ne stoji ili ne hoda, sjedi nasuprot njega. Čak je i odnos između likova sličan; u oba slučaja imamo dva neravnopravna lika, pri čemu jedan odlučuje o sudbini drugog. Bitna razlika je, međutim, u tome što je u Audiciji cilj kandidata da budi primljen na Akademiju, a u Režimu je regrutov cilj da ne bude primljen.

To što je moguće napraviti analogiju sa Audicijom nije nedostatak ove predstave. To, naprotiv, veoma precizno oslikava razliku između situacija u društvima sredinom 80-ih godina prošlog stoljeća i današnje situacije – s jedne strane imamo likove koji se trude da ispune svoje snove i postanu glumci, a s druge strane imamo lika koji neće nikakvu promjenu (a promjene sabotira tako što se pravi bolestan i glup).

Na sceni, odmah iza glumaca, nalazi se i bend, koji u toku predstave odsvira i otpjeva tri pjesme. Uprkos uvježbanosti benda i ambiciji ovih mladih ljudi da u svoju predstavu uvedu i elemente muzičkog teatra, stiče se dojam da je ta intervencija suvišna, jer ne djeluje kao kompaktna cjelina sa ostatkom predstave.
Ne smijemo zaboraviti da se ovdje radi o amaterskoj družini, o ljubiteljima teatarske umjetnosti. Stoga im sitne propuste moramo oprostiti i zaključiti kako se ipak radi u prilično uspješnoj predstavi, koja je uspjela da na publiku izuzetno snažno djeluje.

Uprkos činjenici da se radi o komediji, autori su uspjeli da nagovijeste neke ozbiljne probleme u društvu; na primjer, fakat da se građani ohrabruju na to da ne misle ili situaciju u kulturnim institucijama. Visočka publika je dobila predstavu koju s pravom može nazvati pozorišnom. A autori su sebi nametnuli zadatak da u sljedećoj predstavi ljestvicu postave za stepenik više.

Kritika je pisana prema premijernoj izvedbi.

Predstava “Režim” nastala je po motivima teksta Terensa Meknelija “Sljedeći”.
Režija, scenografija, kostimografija: “Confero”