What is Europe, I know.

ElvisLjajić3Četvrtog dana 35. Pozorišnih/kazališnih igara u Jajcu publika je imala priliku da pogledati predstavu What is Europe? – Ratni obred Scene Mess Sarajevo, koji je po motivima eseja Laszla Vegela režirao Andras Urban. Riječ je o izuzetno energičnoj predstavi, koja se, kako je i samim naslovom otkriveno, propitivanjem percepcije Evrope u balkanskim zemljama.

Predstava počinje dugim monologom, u kojem se neka od pitanja koja će se problematizirati kasnije postavljaju direktno, neka pak suptilno. Nakon monologa, slijede scene u kojima se na jedan pomalo brutalan način dekonstrurira ono što bismo mogli nazvati ustaljenim, uobičajenim, gotovo dogmatičnim slikama o Evropi koje mi, žitelji Balkana koji smo uvijek na rubu ali nikad i u Evropi, o njoj imamo. Od prve takve scene, u kojoj se djevojka koja je aplicirala za vizu, nakon verbalne torture koja se pojačava i intenzivira, i doslovno ogoli na sceni, preko putovanja autobusom ka Evropi i onoga što naše putnike u toj Evropi dočeka, postavljaju se jasna pitanja, kojima se propituju neke od vrijednosti koje evropska civilizacija njeguje kao svoje. Sve to se pokazuje kroz izuzetno energičnu igru glumaca, koji se u takvoj igri dobro snalaze. Posebno je bilo lijepo na sceni vidjeti neka lica koja nemamo priliku tako često gledati u pozorištu. Ta energija se dodatno pojačava bučnom, neharmoniziranom svirkom u songovima između scena koju izvode glumci, koja je potpuno u skladu sa neharmoniziranim odnosima među narodima Evrope. Predstava i završava monologom, u kojem se, manje ili više, ponovi ono što smo na sceni prethodnih sat vremena gledali.

whatiseurope1Ova predstava je značajna i zbog upitnika u svome naslovu. U svijetu u kojem dominira monologizacija javnog prostora, u kojem se ne postavljaju pitanja, u kojem se komunikacija svodi na nivo emitera i receptora, pokušaj da se u pitanje dovede nešto što je gotovo dogma, veoma je značajna. To insistiranje na pitanjima se osjeti i kroz čitavu predstavu, od početka do kraja, iz scene u scenu, od lika do lika. Međutim, tu se krije i jedan od glavnih problema ove predstave. Iako formalno postavlja pitanja, iako formalno ne daje odgovore, pitanja koja se postavljaju su takva da se gledalac nepogrešivo dovede pred jedan odgovor, i to je potpuno u skladu sa subjektivnom formom kakav je esej, od kojeg ova predstava i nastaje. Nedostatak pravog dijaloga, pri čemu ne mislim na dijalog među likovima na sceni već na dijalog ideja, perspektiva, svjesno ili ne, osvještava monološku kulturu komuniciranja savremenog društva.

Ova predstava zapravo ne postavlja pitanje Šta je Evropa, nego nudi jedan od odgovora na njega. I to onaj odgovor koji nam se ne sviđa, koji nas razočarava, koji nam ruši iluziju o sjajnoj, slobodarskoj, bogatoj Evropi u kojoj sve funkcionira onako kako treba. Ona nam nudi tek jednu perspektivu, jednu konstrukciju od arbitrarno odabranih elemenata, koji služe da nam prikažu autorov doživljaj Evrope.

Usprkos tome, What is Europe? je uspio pozorišni projekat, sa dobrom glumačkom igrom i sjajnom energijom, koji nas podsjeća i na to da upitnik ne mora nužno da znači i pitanje.

(po motivima eseja Laszla Vegela)
What is Europe? – Ratni obred